Traducción automática
El presente sitio Web está traducido a varias lenguas españolas oficiales en sus respectivos territorios, de conformidad con lo establecido en el artículo 3 de la Constitución Española de 1978 y sus Estatutos de Autonomía.
Las lenguas son el catalán, el euskera, gallego, valenciano, inglés y francés. Se advierte que, con carácter general, puede existir un desfase entre la versión en castellano y en las otras lenguas, derivado del proceso de traducción a las mismas.
Carta de serveis SEPE 2025 - 2026
-
Presentació
-
Organització i estructura del Servei Públic d'Ocupació Estatal
-
Serveis que prestem
-
Drets dels ciutadans pel que fa al SEPE
-
Formes de participació
-
Compromisos de qualitat
-
Indicadors de qualitat
-
Mesures d’esmena en cas d’incompliment dels compromisos
-
Forma de presentar queixes i suggeriments
-
Mesures per garantir la qualitat, la igualtat, la salut laboral, l’accessibilitat al servei i la protecció mediambiental
-
Mesures per facilitar l’accessibilitat als nostres serveis
-
Unitat responsable de la carta de serveis
-
Adreces i telèfons
-
Normativa reguladora dels serveis del SEPE
Presentació
Des de 2013, amb la publicació de la primera Carta de Serveis, el Servei Públic d’Ocupació Estatal ha estat compromès amb la millora contínua dels seus serveis.
Aquest compromís s'ha manifestat en els darrers anys en el procés de modernització de la gestió que, unit a les millores resultants dels diagnòstics efectuats a totes les dependències perifèriques a través dels models de gestió de qualitat EFQM i EVAM, ha permès assolir èxits evidents dirigits a la ciutadania: la prestació dels serveis a través de canals alternatius (electrònic i telefònic), l'organització de l'afluència dels usuaris a les oficines a través del sistema de cita prèvia i districte únic, així com la millora dels processos i dels mitjans informàtics que han aportat agilitat i rapidesa a la gestió i que han fet possible afrontar una demanda de serveis amb uns recursos humans i materials insuficients, al mateix temps que es milloren els resultats.
Els compromisos de qualitat que es recullen a la Carta de Serveis han tingut un reflex fidel en els nostres objectius estratègics i operatius, de manera que s'ha convertit en un important instrument de gestió interna i en un motor per a la nostra millora contínua.
Per complir el que disposa el Reial decret 951/2005, de 29 de juliol, pel qual s'estableix el marc general per millorar la qualitat a l'Administració General de l'Estat, és moment d'actualitzar la Carta de Serveis del SEPE per a l’any 2025 amb la revisió dels compromisos i continguts, per adequar-los a la realitat actual del nostre organisme.
Gerardo Guriérrez Ardoy
Director general del Servei Públic d’Ocupació Estatal (SEPE).
Organització i estructura del Servei Públic d'Ocupació Estatal
El Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE) és un organisme autònom adscrit actualment al Ministeri de Treball i Economia Social. Es constitueix i defineix com a tal en el Reial decret legislatiu 3/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'Ocupació que el reconeix com a integrant, juntament amb els Serveis Públics d'Ocupació Autonòmics, del Sistema Nacional d'Ocupació, i la seva estructura es regula al Reial decret 1383/2008, de 2 d'agost, pel qual s'aprova l'estructura orgànica i de participació institucional del Servei Públic d'Ocupació Estatal. Per tant, el SEPE, que assumeix les funcions del ja extint Institut Nacional d'Ocupació (INEM) des de 2003, forma part del Sistema Nacional d'Ocupació (SNE).
El Sistema Nacional d'Ocupació
L'SNE és el conjunt d'estructures administratives, recursos materials i humans, estratègies, plans, programes i informació necessaris, estructures, mesures i accions necessàries per promoure i desenvolupar la política d'ocupació, l'execució de la qual es configura descentralitzada i ajustada a les diferents realitats territorials. Els pilars bàsics són, per tant, el Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE) i els serveis públics d'ocupació de les diferents comunitats autònomes, encara que, al si del Sistema Nacional d'Ocupació, es pretén reforçar la coordinació entre tots els agents que intervenen en el mercat de treball.
El Servei Públic d'Ocupació Estatal és competent per gestionar les prestacions per desocupació, així com per desenvolupar, ordenar i fer el seguiment dels programes i mesures de les polítiques d'ocupació i coordinar la xarxa territorial.
D'altra banda, els serveis d'ocupació autonòmics són competents per gestionar l'atenció a persones aturades o ocupades i a les empreses.
La xarxa es completa amb un conjunt ampli d'institucions i d’entitats que col·laboren amb els Serveis Públics d'Ocupació en la prestació dels serveis de polítiques d'activació per a l'ocupació, com ara agències de col·locació, centres i entitats de formació, corporacions locals, organitzacions empresarials i sindicals, organitzacions sense ànim de lucre i altres entitats col·laboradores. Els diversos programes d'ocupació i de formació que promou i coordina el Servei Públic d'Ocupació Estatal es gestionen principalment a través de les comunitats autònomes, amb la implicació de diverses institucions i entitats.
La planificació i la coordinació del Sistema Nacional d'Ocupació (SNE) es durà a terme principalment a través dels instruments següents:
- L'Estratègia Espanyola de Suport Actiu per a l'Ocupació 2025-2028 (en procés d’elaboració participativa amb les comunitats autònomes i els agents socials).
- Els Plans Anuals per al Foment de l'Ocupació Digna.
- El Sistema Públic Integrat d'Informació dels Serveis Públics d'Ocupació.
Missió
Contribuir al desenvolupament de la política d'ocupació, gestionar el sistema de protecció per desocupació i garantir la informació sobre el mercat de treball per aconseguir la inserció i la permanència en el mercat laboral dels treballadors i per millorar el capital humà de les empreses, amb la col·laboració dels serveis públics d’ocupació autonòmics i altres agents de l’àmbit laboral.
Visió
Assolir l'excel·lència en la gestió dels nostres serveis a la ciutadania mitjançant les noves tecnologies i liderar la contribució del Sistema Nacional d'Ocupació a l'increment de la qualitat del mercat de treball.
Valors
Per complir amb els serveis encomanats i assolir la nostra visió com a organisme excel·lent i de referència en la prestació d'aquests serveis, ens regim pels principis següents:
- Cultura de servei a la ciutadania.
- Capacitat innovadora.
- Transparència. Col·laboració amb els altres agents del mercat laboral.
- Compromís amb el personal de l’organització.
- Qualitat en la gestió.
Funcions
Les nostres funcions principals són:
- Planificar i impulsar propostes de polítiques d’ocupació centrades en les necessitats de les persones i de les empreses: orientació per a l’ocupació personalitzada, integral i inclusiva mitjançant itineraris individuals i personalitzats, formació en el treball en l’àmbit laboral, programes de foment i suport actiu a l'ocupació, etc.
- Gestionar i controlar les prestacions per desocupació, fent efectiu el dret de protecció de les persones desocupades.
- Dur a terme investigacions, estudis i anàlisis, d’àmbit estatal i provincial, sobre la situació del mercat de treball i les mesures per millorar-lo.
L'exercici d'aquestes funcions té com a finalitat garantir la prestació d'un servei proactiu i dinàmic, capaç d'anticipar-se i d’adaptar-se a les noves necessitats.
Estructura territorial i orgànica
El SEPE disposa d’una estructura organitzativa que inclou:
- Serveis centrals.
- Una xarxa territorial integrada per:
- 17 coordinacions territorials
- 52 direccions provincials
- Una àmplia xarxa d'oficines d'ocupació i de prestacions distribuïdes per les 50 províncies i per Ceuta i Melilla. Aquestes oficines, compartides amb els serveis públics d'ocupació autonòmics, gestionen de manera presencial les prestacions per desocupació. En el cas de Ceuta i Melilla, les oficines del SEPE també s'encarreguen dels serveis i dels programes de suport actiu a l'ocupació, així com de la formació en el treball en l'àmbit laboral.
Segons el Reial decret 1383/2008, d'1 d'agost, pel qual s'aprova l'estructura orgànica i de participació institucional del Servei Públic d'Ocupació Estatal, els òrgans de participació institucional són:
- El Consell General. Format per 24 membres, amb representació paritària de l'Administració Pública, les organitzacions empresarials i sindicals que tinguin representació institucional davant d'organismes de caràcter estatal.
- La Comissió Executiva Central. Formada per 12 membres, amb representació paritària de l’Administració General de l’Estat, les organitzacions empresarials i sindicals que formen part del Consell General.
- Les Comissions Executives Territorials. D'àmbit autonòmic, són els òrgans territorials de participació institucional en el Servei Públic d'Ocupació Estatal. Estan formats per 18 membres, amb representació paritària del Servei Públic d’Ocupació Estatal i de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives en l’àmbit estatal.
Serveis que prestem
Informació
Informació general i assistència personalitzada sobre els requisits per obtenir prestacions i subsidis per desocupació.
A més, en format electrònic, informem sobre:
- Ofertes laborals públiques i privades (www.empleate.gob.es).
- Mesures de formació en el treball en l'àmbit laboral i altres mesures per a l'adquisició de competències professionals.
- Incentius i mitjans disponibles per al foment de la contractació i ajudes a les iniciatives emprenedores.
- Altres relacionades amb les funcions pròpies del SEPE (www.sepe.es).
- Informació sobre el mercat laboral europeu i les condicions de vida i treball en altres països, com l’Oficina Nacional de Coordinació de la xarxa europea EURES.
- Informació relacionada amb les funcions pròpies de la xarxa de Centres d'Orientació, Emprenedoria, Acompanyament i Innovació per a l'Ocupació (Xarxa COE).
Informació institucional: estadístiques sobre moviment laboral registrat, contractació i prestacions per desocupació i informació sobre la situació i les tendències del mercat de treball, elaborada per l'Observatori de les Ocupacions.
Gestió
En funció del col·lectiu a què es dirigeixen, podem distingir:
Serveis per a la ciutadania
- Tramitació i abonament de:
- Prestacions per desocupació contributives
- Subsidis per desocupació
- Subsidi per desocupació agrària i renda agrària (Andalusia i Extremadura).
- Tramitació i abonament de l’import acumulat de la prestació per desocupació: abonament acumulat i anticipat de la prestació contributiva per al retorn al país d’origen (APRE).
- Ajuda amb la transició a l'Ingrés Mínim Vital de les persones que esgoten prestacions del nivell assistencial (des de desembre de 2024).
- Inscripció en ofertes d'ocupació i cerca d'ofertes d'ocupació i la inclusió de curriculum vitae per afavorir la mobilitat territorial, a través del Portal Únic d'Ocupació “Empléate” i de l'espai Xarxa EURES al nostre lloc web.
- Expedició de certificats de percepció de prestacions.
- Obtenció del registre CL@VE per a identificació i signatura electrònica en tràmits amb l'Administració a les oficines de prestacions del SEPE, adreces provincials i serveis centrals.
- Suport telefònic per a la gestió dels serveis electrònics.
- Ajuda amb el trànsit a la prestació d'Ingrés Mínim Vital (IMV) per als que esgoten el subsidi per desocupació: servei que es presta mitjançant atenció presencial a aquelles persones a qui se’ls hagi comunicat que estan en l'últim trimestre de percepció del subsidi.
Serveis per a emprenedors
- Tramitació i pagament de l'import acumulat de la prestació per desocupació: capitalització (o pagament únic) per al foment de l'ocupació autònoma.
Serveis per a persones joves
- Inscripció en el Registre del Sistema Nacional de Garantia Juvenil.
- Servei d’informació i suport telefònic.
Serveis per a les empreses
- Inscripció d’entitats de formació per impartir accions formatives en l'àmbit de gestió del SEPE.
- Informació general sobre les agències de col·locació, així com la gestió de l'activitat que duen a terme les agències que operen en tot l'Estat
- Oferiment d’un espai lliure i gratuït per publicar les ofertes d'ocupació, així com la recerca de professionals a través del Portal Únic d'Ocupació www.empleate.gob.es
- Ajuda amb la contractació de treballadors extracomunitaris mitjançant el Catàleg d'Ocupacions de Difícil Cobertura.
- Registre de contractes de Treballadors Autònoms Econòmicament Dependents (TAED).
- Ajuda amb la comunicació electrònica de la contractació laboral a través de l'aplicació Contrat@, que ajuda les empreses a complir les seves obligacions, sol·licitar l'alta i modificacions i adjuntar documentació.
- Ajuda amb la comunicació electrònica dels certificats d’empresa i comunicació de períodes d’activitat dels treballadors fixos discontinus o de les persones afectades per una suspensió de contracte o reducció de jornada mitjançant un procediment de regulació d’ocupació a través de l’aplicació Certific@2, que ajuda les empreses a complir les seves obligacions.
- Autorització d’empreses amb més de 50 treballadors, mitjançant declaracions d'excepcionalitat, per a l'adopció de mesures alternatives al compliment de la quota de reserva del 2 % a favor de persones amb discapacitat, quan l'empresa disposi de centres de treball en més d'una comunitat autònoma i la plantilla de la qual no arribi al 85 % del total de la plantilla en una sola comunitat autònoma. Revisió del compliment de les mesures alternatives a quota autoritzades, a través de memòries anuals en els tres anys següents.
- Gestió de la formació d'àmbit nacional per a treballadors en col·laboració amb la Fundació Estatal per a la Formació a l'Ocupació (Fundae) i seguiment dels resultats i de la qualitat.
- Recepció i gestió de la documentació per a l'aportació al Tresor per empreses amb beneficis que acomiaden treballadors de més de 50 anys a través de Certific@2 (des de novembre de 2024).
- Ajuda amb la comunicació electrònica de la documentació necessària per iniciar el procediment d'aportacions econòmiques per acomiadaments que afectin treballadors de 50 anys o més en empreses amb beneficis. (D.A. 16a Llei 27/2011, d'1 d'agost, sobre actualització, adequació i modernització del sistema de Seguretat Social).
Serveis per a les administracions públiques i entitats sense ànim de lucre
- Registre i difusió de les administracions públiques i entitats sense ànim de lucre que, després de sol·licitar ser membres o socis d'EURES Espanya, hagin estat autoritzades pel Servei Públic d'Ocupació on tinguin la seu social.
- Concessió de subvencions en l'àmbit de la col·laboració amb òrgans de l'Administració de l'Estat i institucions sense ànim de lucre que contractin persones desocupades per fer obres i serveis d'interès general i social.
- Gestió de la concessió de subvencions a corporacions locals del Programa de Foment de l’Ocupació Agrària.
- Gestió, en l'àmbit del SEPE, de la concessió de subvencions per posar en marxa els programes experiencials TàndEM de formació en alternança amb l'ocupació, dirigits a millorar les possibilitats d'inserció de les persones desocupades que hi participin a través de la seva qualificació en alternança amb la contractació laboral.
- Gestió, en l'àmbit del SEPE, de la concessió de subvencions per a l'execució de projectes dirigits a la millora de l'ocupabilitat i la inserció laboral de joves desocupats menors de 30 anys, ja sigui contractant-los perquè tinguin una primera experiència professional en les administracions públiques o en el sector públic o el privat, en projectes que contribueixin a incrementar la competitivitat de la recerca i la innovació.
- Gestió de les accions formatives vinculades al Catàleg d'Especialitats Formatives (no dirigides a l'obtenció de certificats professionals) en iniciatives d'oferta formativa, formació programada per les empreses, formació en alternança, formació amb compromís de contractació, formació adreçada a personal militar de tropa i marineria, així com persones en situació de privació de llibertat.
- Seguiment de les actuacions desenvolupades per les entitats beneficiàries de programes d’ocupació competència del SEPE.
- Manteniment d’una base de dades generada i compartida per tots els serveis públics d'ocupació per a la formació i la intermediació laboral.
- Obtenció de certificats de percepció de prestacions.
- Coordinació dels Centres d'Orientació, Emprenedoria, Acompanyament i Innovació per a l'Ocupació (Centres COE) i foment de col·laboració.
A les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla, prestem també els serveis relacionats amb l'ocupació i la formació, ja que no s’hi transfereix la gestió de les polítiques actives d'ocupació. Són els següents:
- Inscripcions de les persones demandants d'ocupació.
- Orientació per a l'ocupació personalitzada, integral i inclusiva: disseny i elaboració d'itineraris personalitzats d'ocupació i orientació sobre l'ocupació i l'autoocupació.
- Intermediació laboral: gestió de les demandes i ofertes d'ocupació, tant a Espanya com en la resta de països europeus i gestió de centres de treball d'agències de col·locació amb un centro en Ceuta i Melilla.
- Formació
- Oferir accions formatives no vinculades a l'obtenció de certificats professionals.
- Gestionar la formació en alternança amb l'ocupació a través de programes experiencials Tàndem.
- Inscriure centres de formació i gestionar els processos d'inscripció dels Centres i Entitats de Formació en el Registre Estatal de Centres i Entitats de Formació.
- Realitzar la gestió de les sol·licituds d'Autorització de l'Activitat Formativa dels contractes per a la formació i l'aprenentatge, així com el control i seguiment de la formació d'aquests, i expedició dels certificats i diplomes corresponents.
- Promoció de l'Ocupació
- Gestionar projectes dirigits a la millora de l'ocupabilitat i la inserció laboral de persones joves aturades menors de 30 anys.
- Informar i gestionar les ajudes i subvencions per a fomentar l'ocupació de les persones amb discapacitat, inclosos els enclavaments laborals i les ajudes a l'ocupació estable, així com la integració laboral en centres especials d'ocupació.
- Autoritzar empreses amb més de 50 persones treballadores, mitjançant declaracions d'excepcionalitat, l'adopció de mesures alternatives al compliment de la quota de reserva del 2% en favor de persones amb discapacitat.
- Informar i gestionar les subvencions per al foment de la contractació de persones desocupades per corporacions locals, organismes públics i entitats sense ànim de lucre.
- Gestionar les subvencions a quotes de la Seguretat Social derivades de la capitalització de les prestacions per desocupació.
- Serveis a les empreses
- Assessorament a les empreses sobre modalitats de contractació laboral, incentius a la contractació, iniciatives de formació en el treball, programes i mesures de suport actiu a l'ocupació, quota de reserva a favor de persones amb discapacitat.
- Informació sobre la Xarxa *EURES.
- Sensibilització en matèria d'igualtat entre dones i homes.
- Informació i suport qualificat per a l'Emprenedoria i Economia Social.
Canals de prestació dels serveis
Presencial
Les oficines de prestacions atenen les sol·licituds d'informació i de reconeixement de prestacions per desocupació.
Només a les oficines de Ceuta i Melilla es presten, a més, els serveis relacionats amb l'orientació, la intermediació laboral, la formació professional per a l'ocupació i altres polítiques actives d'ocupació, ja que a la resta del territori espanyol aquesta informació l’ofereixen les oficines dels serveis públics d’ocupació de les comunitats autònomes, amb què es comparteix l’espai físic de les oficines.
L'atenció presencial a les nostres oficines de prestacions requereix demanar cita, que es pot sol·licitar en línia a través de la nostra pàgina web o per telèfon.
Telefònic
El servei telefònic es presta a través del número específic de cita prèvia i del 060.
Servei de cita prèvia 91 926 79 70.
Serveis d'atenció a ciutadania i empreses: 060.
- Localitzar oficines.
- Sol·licitud de certificats de percepció de prestacions.
- Servei de prestacions per desocupació: informació general, informació particular sobre prestacions per desocupació, sol·licitud de represa i compatibilitat de prestació contributiva, canvi de domiciliació bancària i comunicació de baixa de la prestació i sortides a l'estranger.
Ajuda per navegar o fer tràmits a les webs: www.sepe.es, seu electrònica del SEPE i portal Empléate.
Electrònic
A través de la seu electrònica (https://sede.sepe.gob.es) podeu fer els tràmits següents:
- Persones
- Protecció per desocupació
- Fer la sol·licitud i el reconeixement de la prestació contributiva.
- Demanar la prestació contributiva i els subsidis per desocupació.
- Sol·licitar la capitalització de la prestació per desocupació.
- Obtenir certificats de prestacions.
- Sol·licitar cita per rebre atenció a les oficines del SEPE.
- Consultar dades i rebuts de les prestacions.
- Fer una simulació del càlcul de les prestacions.
- Prorrogar el subsidi per desocupació.
- Fer la declaració anual de rendes (per al subsidi de majors de 52 anys).
- Modificar les dades bancàries.
- Comunicar les variacions de dades personals, de rendes i de membres de la unitat familiar.
- Donar de baixa les prestacions per desocupació.
- Fer el desistiment de sol·licituds presentades.
- Verificar els documents electrònics.
- Protecció per desocupació
- Treball
- Cerca de treball.
- Tràmits de la demanda de treball (només per a Ceuta i Melilla).
- Sol·licitud de concessió de subvencions per a l’establiment de treballadors autònoms (només per als treballadors/ocupadors de les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla).
- Ofertes de treball dels serveis públics de treball.
- Contractes
- Consulta de dades de contractes d’un treballador.
- Registre de contractes de treballadors autònoms econòmicament dependents (TAED).
- Formació
- Cercador de cursos, certificats, especialitats i centres.
- Qüestionari de qualitat.
- Cercador de centres autoritzats per a contractes de formació i aprenentatge.
- Recursos
- Recursos d’alçada.
- Recursos extraordinaris de revisió.
- Informació sobre infraccions normatives i de la lluita contra la corrupció
- Sistema Intern d’Informació: en compliment de la normativa aprovada (Llei reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció), s’inclou l'accés a un canal que, sempre amb la protecció dels informants, permet rebre i investigar els fets relatats per, si escau, reparar els danys ocasionats com més aviat millor.
- Altres tràmits i procediments
- Queixes i suggeriments.
- Consultes.
- Empreses
- Contractes
- Comunicació de contractes laborals.
- Registre de contractes de treballadors autònoms econòmicament dependents (TAED). Registre electrònic.
- Sol·licitud telemàtica (Contrat@). Registre electrònic.
- Protecció desocupació-Certific@2
- Certific@2:
- Gestió i pagament de prestacions
- Comunicació de períodes d'activitat. Registre electrònic.
- Comunicació de certificats d’empresa. Registre electrònic.
- Comunicació d’altes inicials per expedients de regulació de treball per ocupadors. Registre electrònic.
- Consulta de certificats d’empresa per l’empresari.
- Control de l’activitat
- Transmissió prèvia de dades sobre acomiadaments col·lectius, suspensió de la relació laboral i reducció de jornada, prevista en l’Ordre ESS/982/2013.
- Al·legacions: EROS amb beneficis.
- Sol·licitud col·lectiva de prestacions derivades d’ERTO conseqüència de la COVID-19.
- Sol·licitud col·lectiva fixos discontinus desafectats d’ERTO-COVID-19 (art. 9.1. Reial decret llei 30/2020).
- Sol·licitud col·lectiva de prestacions derivades d’ERTO a conseqüència de la DANA d’octubre de 2024.
- Formació per al treball
- Declaración responsable de inscripción de entidades de formación en la modalidad de teleformación.
- Modificación de la inscripción de entidades de formación en la modalidad de teleformación.
- Consulta de los trámites presentados en la modalidad de teleformación.
- Acceso a entidades colaboradoras en la modalidad de teleformación.
- Tramitació electrònica FUNDAE/SEPE
- Enviament de documentació.
- Declaració responsable per a la inscripció d’entitats de formació per impartir formació distinta de les especialitats previstes en el Catàleg d’Especialitats.
- Treball
- Sol·licitud de qualificació de projectes i empreses com a I+E. Registre electrònic (només Ceuta i Melilla).
- Sol·licitud de concessió de subvencions per a la contractació indefinida de persones amb discapacitat. Registre electrònic (només perquè l’utilitzen els ocupadors de Ceuta i Melilla).
- Sol·licitud de concessió de subvencions per a la creació i el manteniment de llocs de treball per a persones amb discapacitat en Centres Especials d’Ocupació i de qualificació i registres d'aquests. Registre electrònic (només perquè l’utilitzen els ocupadors de Ceuta i Melilla).
- Sol·licitud de declaració d'excepcionalitat i autorització per a l'aplicació de les mesures alternatives amb vista al compliment de l'obligació de reserva d'ocupació a favor de persones amb discapacitat. Registre electrònic (només perquè l’utilitzin els ocupadors amb centres de treball en més d’una comunitat autònoma, sempre que la plantilla del conjunt de centres d’una comunitat autònoma no superi el 85 % del total de la plantilla de l’empresa i, si fos el cas, es presentaria en aquesta comunitat autònoma).
- Justificació de mesures alternatives efectuades anualment per les empreses amb declaració d’excepcionalitat estimada.
- Sol·licituds de corporacions locals al Programa de Foment d’Ocupació Agrària (PFEA)
- Agències de col·locació.
- Declaració responsable per operar com a agència de col·locació en l’àmbit estatal, a Ceuta o a Melilla.
- Altres tràmits i procediments:
- Queixes i suggeriments. Registre electrònic.
- Recursos d’alçada. Registre electrònic.
- Recursos extraordinaris de revisió. Registre electrònic.
- Contractes
Els requisits tècnics per accedir als serveis que es presten a través de la seu electrònica (https://sede.sepe.gob.es) són:
- Sistema operatiu: Windows 10.
- Navegadors suportats: Google Chrome actualitzat.
- Visualitzador d’arxius: Adobe Acrobat Reader.
- Versió de Java: Java 7 update 79 CPU.
A més a més, per dur a terme tràmits administratius, cal:
- Accedir a través de Cl@ve permanent o certificat digital, proporcionat per una entitat reconeguda, o DNI electrònic.
Si el tràmit requereix operacions de signatura amb certificat digital o DNI electrònic, cal utilitzar l’aplicació AutoFirma.
Aquesta informació està actualitzada de forma permanent a la seu electrònica.
Drets dels ciutadans pel que fa al SEPE
La ciutadania ostenta els drets que reconeix la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Entre aquests, hi destaquem que dls ciutadans, en les seves relacions amb el SEPE, tenen dret:
- Al fet que es dicti resolució sobre la sol·licitud de prestacions o de subsidis per desocupació en el termini dels 15 dies següents a la presentació de la sol·licitud completa.
- A obtenir informació i orientació sobre els requisits que les disposicions vigents imposin en el nostre àmbit de competències.
- A conèixer, en qualsevol moment, l'estat de la tramitació dels procediments en què siguin part interessada, i a obtenir còpies dels documents que hi continguin.
- A l'accés a la informació pública, arxius i registres, d'acord amb el que preveu la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, així com la resta de l'ordenament jurídic.
- A obtenir assistència per a l’ús de mitjans electrònics en les seves relacions amb les administracions públiques.
- A fer servir el DNI electrònic o qualsevol altre sistema de signatura electrònica admès en l'àmbit de les administraciones públiques i publicitats a la nostra seu electrònica, per dur a terme qualsevol tràmit disponible en aquesta.
- A la garantia de la seguretat i la confidencialitat de les dades que figurin als nostres fitxers, sistemes i aplicacions, així com a la fiabilitat de la informació.
- A no presentar documents no exigits per les normes o que ja es trobin en el nostre poder.
Formes de participació
Teniu a disposició diverses opcions per participar i col·laborar amb el SEPE:
- Plantejar dubtes a través de la bústia de contacte disponible a les webs del Portal d'Ocupació “Empléate”, www.sepe.es i de la nostra seu electrònica.
- Contactar mitjançant les xarxes socials en què el SEPE disposa de perfil: Twitter X, Facebook, LinkedIn, Flickr i YouTube, així com a través del perfil del Sistema Nacional de Garantia Juvenil a Twitter X, Facebook i Instagram.
- Presentar queixes i suggeriments tant per via electrònica, a través de la bústia de queixes i suggeriments accessibles des de la web i la seu electrònica, com en paper, mitjançant els formularis disponibles en totes les nostres dependències.
- Contestar les enquestes de satisfacció sobre el servei/l’atenció rebuts a les oficines de prestacions, que s’envien per SMS/correu electrònic a tots els usuaris dels nostres serveis després d’haver-los atès a les oficines.
- Contestar les enquestes de satisfacció dels nostres serveis electrònics que es fan semestralment a una mostra representativa d’usuaris.
- Presència i contacte directe amb la ciutadania en fòrums especialitzats, com ara les fires d'ocupació.
- Participar en el programa setmanal de televisió d'àmbit nacional “Aquí hay trabajo”, així com en el programa de ràdio “Madrid trabaja”, on es resolen consultes en matèria d'ocupació, formació i prestacions per desocupació. I col·laboració amb altres entitats (Creu Roja, col·legis professionals, etc.).
- Des d'una perspectiva institucional, els interlocutors socials participen en els òrgans consultius següents:
- El Consell General del SEPE i la Comissió Executiva Central, les Comissions Executives Territorials, les Comissions Executives Provincials, els Consells Comarcals i les Comissions Regionals i Provincials compten amb la participació de les centrals sindicals i de les organitzacions empresarials més representatives.
- El Consell General del Sistema Nacional d’Ocupació (integrat pel SEPE i pels serveis autonòmics d’ocupació) està format per una persona representant de cada comunitat autònoma i el mateix nombre de membres de l’Administració General de l’Estat, de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives.
Compromisos de qualitat
Ens comprometem a elevar la qualitat dels nostres serveis a través de les accions següents:
- Resoldre les sol·licituds de prestacions contributives per extinció del contracte de treball, renda agrària i subsidi agrari en 5 dies laborables des de la sol·licitud.
- Pagar les prestacions contributives, la renda agrària i el subsidi agrari el dia 10 del mes següent a la sol·licitud.
- Pagar totes les prestacions contributives, d'alta inicial i de represa, reconegudes a través de la seu electrònica del SEPE, el dia 10 del mes següent al reconeixement.
- Contestar les consultes electròniques relatives a “Contractes i bonificacions” i “TAED”, enviades a través de la nostra web en el termini d'entre 1 i 5 dies laborables des que es formulin.
- Activar l'alta de les empreses al Portal Únic d'Ocupació “Empléate” en el termini de 24 hores laborables des de la sol·licitud.
- Posar a disposició del públic les estadístiques mensuals corresponents a l'atur registrat, la contractació i les prestacions per desocupació a les 9 hores del 2n dia laborable de cada mes.
- Posar a disposició del públic a la nostra web (www.sepe.es) els informes “Referents mensuals del mercat de treball” i la “Informació mensual del mercat de treball de les ocupacions”, elaborats per l'Observatori de les Ocupacions, abans del dia 20 de cada mes.
- Posar a disposició del públic a la nostra web (www.sepe.es) el butlletí trimestral del mercat del treball (BTM) elaborat per l'Observatori de les Ocupacions, en un termini de 10 dies hàbils des de la publicació de l'enquesta de població activa (EPA) del trimestre corresponent.
- Posar a disposició del públic a la nostra web (www.sepe.es) el Catàleg semestral d'ocupacions per identificar la bretxa de gènere, en el termini dels dos mesos següents a la finalització del semestre anterior.
Indicadors de qualitat
Percentatge de:
- Prestacions contributives per extinció del contracte de treball, subsidis, renda agrària i subsidi agrari resoltes en el termini establert.
- Prestacions contributives, subsidis, renda agrària i subsidi agrari pagats el 10 del mes següent a la sol·licitud.
- Prestacions contributives d'alta inicial i de represa, reconegudes a través de la seu electrònica del SEPE, pagades el dia 10 del mes següent del reconeixement.
- Consultes electròniques contestades en termini, relacionades amb contractes i bonificacions i TAED.
- Empreses donades d'alta al Portal Únic d'Ocupació “Empléate” en el termini de 24 hores laborables.
- Estadístiques mensuals posades a disposició del públic en data i hora compromeses.
- Estudis i informes de l'Observatori “Referents mensuals del mercat de treball” i la informació mensual del mercat de treball per ocupació i de les persones titulades, publicats a la web corporativa abans del dia 20 de cada mes.
- Butlletins trimestrals del mercat del treball (BTM), publicats a la nostra web corporativa en un termini de 10 dies hàbils, des de la publicació de l'EPA del trimestre corresponent.
- “Catàleg semestral d'ocupacions per identificar la bretxa de gènere" publicat en el termini dels dos mesos següents a la finalització del semestre anterior.
Mesures d’esmena en cas d’incompliment dels compromisos
Vies de reclamació
Les reclamacions per incompliment dels compromisos declarats en aquesta carta s’han de dirigir a la unitat responsable per correu postal o electrònic a les adreces indicades a l'apartat “Unitat responsable de la carta”.
Mesures d'esmena
Un cop rebem la reclamació, us remetrem una carta del titular de la Direcció General del SEPE en els 15 dies hàbils següents per comunicar-vos les causes de l’incompliment i les mesures d'esmena que adoptarem en conseqüència.
L'incompliment dels compromisos declarats en aquesta carta no donarà lloc en cap cas a responsabilitat patrimonial de l'Administració.
Forma de presentar queixes i suggeriments
Com a instrument per a la millora contínua, el SEPE respon a les queixes dels usuaris i n'analitza els suggeriments.
Es podran presentar queixes i suggeriments:
- Per correu postal o presencialment a totes les nostres dependències: oficines d'ocupació-prestacions, adreces provincials i serveis centrals. Podeu consultar les adreces a l'apartat “Informació complementària” d'aquesta Carta de Serveis.
- A la seu electrònica, https://sede.sepe.gob.es/, amb certificat digital.
Les queixes formulades no tindran, en cap cas, la qualificació de recurs administratiu ni la presentació interromprà els terminis que estableix la normativa vigent.
Mesures per garantir la qualitat, la igualtat, la salut laboral, l’accessibilitat al servei i la protecció mediambiental
Mesures per garantir la qualitat
Con el fin de promover la mejora continua y cumplir con los requisitos establecidos en la Orden TFP/967/2019, de 18 de septiembre, por la que se establecen las bases reguladoras del programa de reconocimiento del marco general para la mejora de la calidad en la Administración General del Estado establecido por Real Decreto 951/2005, de 29 de julio, el SEPE ha implementado un sistema de gestión de la calidad basado en los modelos EFQM y EVAM. Mediante autoevaluaciones y encuestas a personas usuarias de nuestras oficinas y servicios electrónicos, identificamos las oportunidades de mejora para garantizar la satisfacción de la ciudadanía y cumplir con los estándares de calidad exigidos.
Una vez identificadas las áreas de mejora, implementamos una metodología de gestión por proyectos para abordarlas de manera estructurada. Equipos multidisciplinares del SEPE trabajan de forma coordinada para llevar a cabo estos proyectos desde su concepción hasta su finalización, garantizando así la eficacia y eficiencia de nuestras acciones.
Desde 2008, el compromiso del SEPE con la excelencia en la gestión de la calidad ha sido reconocido en múltiples ocasiones. Destacan los tres Premios Ciudadanía a las Buenas Prácticas en los Servicios Públicos otorgados por la Dirección General de la Gobernanza Pública, así como las certificaciones del nivel de excelencia según los modelos EFQM y EVAM obtenidas por varias de nuestras direcciones provinciales.
La aprobación en 2022 de dos instrucciones sobre calidad y mejora continua ha supuesto un punto de inflexión en nuestro organismo. Estas directrices han impulsado un ambicioso proyecto de autoevaluación de la calidad en toda nuestra red y han fomentado la creación de equipos de trabajo dedicados a identificar y desarrollar mejoras en nuestra gestión.
- Instrucción de la Dirección General del Servicio Público de Empleo Estatal sobre la organización de la calidad y la mejora continua en el Organismo.
- Instrucción de la Dirección General del Servicio Público de Empleo Estatal sobre el reconocimiento de las iniciativas y mejores prácticas para mejorar la gestión y la calidad en el servicio del Organismo.
Asimismo, el 2 de noviembre de 2022 se implantó un sistema de evaluación continua de la calidad de nuestro servicio en oficinas de prestaciones a través del envío de una encuesta de valoración vía sms/ e-mail a todas las personas que son atendidas en nuestras oficinas.
Protecció ambiental
Cuidem el nostre impacte en el medi ambient mitjançant:
- Campanyes de conscienciació del personal.
- Plans d'estalvi energètic.
- Càlcul i reducció de petjada de carboni.
- Reducció de la utilització de plàstics d'un sol ús.
- Reciclatge mitjançant l'ús d'instal·lacions selectives.
- Reducció del consum de paper, mitjançant la digitalització de tràmits i l'ús responsable dels nostres equips. A més, assegurem la gestió correcta dels residus de paper i en garantim el tractament respectuós amb el medi ambient.
L'existència de plans consolidats, protocols d'actuació i pràctiques concretes a la Direcció General i diverses direccions provincials demostra el nostre compromís per convertir el SEPE en una organització més ecològica.
Igualtat de gènere
La igualtat de gènere és un principi transversal en totes les actuacions del SEPE, en compliment de les directrius de l'Administració General de l'Estat en la matèria. Això implica garantir la no discriminació entre dones i homes en les relacions de les persones amb el SEPE, sigui com a receptores dels serveis o com a membres de la plantilla.
Des de 2011, la intranet del SEPE compta amb una secció específica dedicada a la difusió de la normativa i les accions en matèria d'igualtat. Aquesta eina ha estat fonamental per promoure una comunicació interna constant i transparent sobre aquest tema.
El 2024 es va crear una Xarxa de Punts Violeta a les unitats del nostre organisme. Els Punts Violeta els promou el Ministeri d'Igualtat per implicar el conjunt de la societat en la lluita contra la violència masclista i difondre, de forma massiva, la informació necessària per saber com actuar davant d'un cas de violència contra les dones.
En compliment de la normativa vigent, el SEPE ha implantat, en l'àmbit de l'organisme, un protocol d'actuació en cas d'assetjament sexual i per raó de sexe. Aquest protocol, aprovat el setembre del 2024, estableix els procediments que cal seguir en cas de produir-se una situació d'assetjament per garantir la protecció de les víctimes i el compliment de la llei.
Resolució de 27 de setembre de 2024, de la Direcció General del Servei Públic d'Ocupació Estatal, segons el que disposa el Reial decret 247/2024, de 8 de març, pel qual s'aprova el protocol d'actuació en cas d'assetjament sexual i per raó de sexe en l'àmbit de l'Administració General de l'Estat i dels seus organismes públics.
El protocol estableix el procediment que cal seguir per a les comunicacions i les denúncies, amb mesures preventives i reactives davant l'assetjament, i adquireix els compromisos següents:
Protocol per a la prevenció i actuació en cas d’assetjament sexual o per raó de sexe
- Garantir que tot el personal que treballa als nostres centres de treball rebi un tracte respectuós i digne, a través dels mecanismes necessaris per informar, de forma immediata i confidencial, de conductes, actituds, situacions o ambients contraris a això.
- Fomentar i mantenir una cultura organitzacional oberta, tolerant i lliure d’assetjament sexual o per raó de sexe, i sense cap tipus de discriminació.
- Vetllar perquè qualsevol comunicació que rebem es tramiti de forma rigorosa, ràpida i amb les garanties adequades, respectar i aplicar els principis de professionalitat, objectivitat, imparcialitat, celeritat, seguretat jurídica i confidencialitat.
- Sensibilitzar, informar i formar tot el personal de l’organisme sobre les conseqüències personals i professionals de l’assetjament sexual i de l’assetjament per raó de sexe de les persones que els sofreixen, les conseqüències per a les persones que els infligeixen i els mecanismes d’assessorament, denúncia i investigació existents.
- Traslladar i fer partícips el personal directiu i el personal amb equips a càrrec de l’obligació de donar exemple i d’assegurar el treball en entorns segurs, tolerants i lliures d’assetjament sexual o d’assetjament per raó de sexe.
- Informar, protegir i respectar qualsevol persona de l’organització que posi en coneixement, sigui en nom propi o en el de terceres persones, qualsevol situació potencial d’assetjament sexual o per raó de sexe, així com actituds o situacions discriminatòries conforme al protocol.
¡Tolerància zero i compromís del sepe amb un entorn lliure de violències!
La Subdirecció General de Recursos i Organització és l’encarregada principal de vetllar pel compliment correcte d'aquests compromisos i de garantir l'actuació davant d'aquest tipus de situacions.
Formació específica en Assessoria confidencial
A més, s'han nomenat assessors i assessores confidencials al Servei Públic d'Ocupació Estatal, que han rebut en els darrers mesos 100 hores de formació específica; una formació pionera que els capacita per acompanyar les persones que vulguin activar el protocol d'actuació en cas d'assetjament sexual i per raó de sexe del SEPE, segons el marc de garanties que conté
aquest protocol.
Els principis d’actuació de la persona assessora són la neutralitat, la presumpció d’innocència, la confidencialitat i la indemnitat.
Aquesta formació innovadora ha estat dissenyada per persones expertes en igualtat entre dones i homes, assetjament sexual i per raó de sexe al lloc de treball, i inclou formació en tècniques i eines de detecció, biaixos de gènere, fases i efectes de l'assetjament sexual, atenció psicològica a víctimes, habilitats comunicatives i gestió d'equips humans.
Mesures per facilitar l’accessibilitat als nostres serveis
El SEPE, com a responsable de la gestió de continguts de la web i la seu electrònica, ofereix uns serveis basats en l'accessibilitat universal que permeten a persones amb diferents tipus de discapacitat (visió, parla, mobilitat, cognitiva, etc.) i d'altres limitacions funcionals fer ús dels serveis electrònics de forma gratuïta, sense haver d’instal·lar cap maquinari o programari, i de forma transparent, tot això des de qualsevol lloc i dispositiu.
D'aquesta manera, els continguts publicats compleixen amb el Reial decret 1112/2018, de 7 de setembre de 2018, sobre accessibilitat dels llocs web i aplicacions per a dispositius mòbils del sector públic, que transposa a l'ordenament jurídic espanyol la Directiva (UE) 2016 /2102 del Parlament Europeu i del Consell, de 26 d’octubre de 2016, sobre l’accessibilitat dels llocs web i de les aplicacions per a dispositius mòbils dels organismes del sector públic. Segons aquestes normes, les pàgines del SEPE han de complir el nivell de conformitat AA que estableix la norma UNE 301549:2019 i que permet seguir les pautes d'accessibilitat Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1).
El 87 % de les nostres oficines estan adaptades amb mesures físiques d'accessibilitat i s'identifiquen a la nostra web amb aquest símbol.
Seguretat i salut laboral
Complint amb la legislació en matèria de prevenció de riscos laborals, el SEPE desenvolupa una política de seguretat i de salut laboral en totes les dependències en què té competència decisòria, i també coordina activitats empresarials amb les CCAA i la resta d'empreses concurrents, amb plans de prevenció de malalties laborals que inclouen formació, mesures d'emergència, vigilància de la salut, etc. Tot això ho reflecteix el Pla de Prevenció de Riscos Laborals, publicat a la intranet i recolzat en una xarxa de tres serveis de prevenció propis i empleats públics designats (persones de la plantilla designades per dur a terme determinades activitats preventives en l'àmbit provincial).
Unitat responsable de la carta de serveis
La unitat responsable de la Carta de Serveis és l'encarregada de vetllar pel compliment dels compromisos que conté i d'impulsar les accions de millora que siguin procedents.
Subdirección General de Recursos y Organización
C/ Condesa de Venadito, 9, 28027 - Madrid
Telèfon: 91 585 98 88
Adreces i telèfons
Serveis centrals
C/ Condesa de Venadito, 9, 28027 – Madrid
Telèfon: 91 585 98 88.
Oficines de prestacions
Podeu consultar la informació sobre oficines d'atenció del SEPE a la pàgina web i al telèfon 060.
El número de telèfon per sol·licitar una cita és el 91 926 79 70.
Normativa reguladora dels serveis del SEPE
Normativa de polítiques actives d’ocupació
- Reial decret 438/2024, de 30 d'abril, pel qual es desenvolupen la Cartera Comuna de Serveis del Sistema Nacional d'Ocupació i els serveis garantits que estableix la Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'ocupació.
- Llei 3/2023, de 28 de febrer, d’ocupació.
- Reial decret 438/2024, de 30 d'abril, pel qual es desenvolupen la Cartera Comuna de Serveis del Sistema Nacional d'Ocupació i els serveis garantits que estableix la Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'ocupació.
- Reial decret llei 1/2023, de 10 de gener, de mesures urgents en matèria d'incentius a la contractació laboral i millora de la protecció social de les persones artistes.
- Llei 43/2006, de 29 de desembre, per a la millora del creixement i de l'ocupació.
- Llei 3/2012, de 6 de juliol, de mesures urgents per a la reforma del mercat laboral.
- Llei 25/2015, de 28 de juliol, de mecanisme de segona oportunitat, reducció de la càrrega financera i altres mesures d'ordre social.
- Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral.
- Llei 31/2015, de 9 de setembre, per la qual es modifica i actualitza la normativa en matèria d'autoocupació i s'adopten mesures de foment i de promoció del treball autònom i de l'Economia Social.
- Reial decret llei 4/2013, de 22 de febrer, de mesures de suport a l'emprenedor i d'estímul del creixement i de la creació d'ocupació.
- Reial decret 16/2013, de 20 de desembre, de mesures per afavorir la contractació estable i millorar l'ocupabilitat dels treballadors.
- Llei 18/2014, de 15 d'octubre, d'aprovació de mesures urgents per al creixement, la competitivitat i l'eficiència.
- Reial decret 1069/2021, de 4 de desembre, pel qual s'aprova l'Estratègia Espanyola de Suport Actiu a l'Ocupació 2021-2024.
- Reial decret 818/2021, de 28 de setembre, pel qual es regulen els programes comuns d’activació per a l’ocupació del Sistema Nacional d’Ocupació.
- Ordre TES/1077/2023, de 28 de setembre, per la qual s'estableixen, en l'àmbit de competències del Servei Públic d'Ocupació Estatal, les bases reguladores per a la concessió de subvencions destinades al finançament de programes de polítiques actives d'ocupació que preveu el Reial decret 818/2021, de 28 de setembre, pel qual es regulen els programes comuns d’activació per a l’ocupació del Sistema Nacional d’Ocupació.
- Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, pel qual es desenvolupa la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral.
- Reial decret 1796/2010, de 30 de desembre, pel qual es regulen les agències de col·locació.
- Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei General de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social.
- Reial decret 1451/1983, d'11 de maig, pel qual, en compliment del que preveu la Llei 13/1982, de 7 d'abril, es regulen l'ocupació selectiva i les mesures de foment de l'ocupació dels treballadors minusvàlids (derogat en part pel Reial decret llei 3/2012, de 10 de febrer, de mesures urgents per a la reforma del mercat laboral i derogat pel que fa a les bonificacions en les quotes empresarials a la SS per la contractació de treballadors amb discapacitat o la seva incorporació com a socis a cooperatives de treball associat per disposició derogatòria única 2 a) de Llei núm. 43/2006, del 29 de desembre. RCL\2006\2338).
- Reial decret 2273/1985, de 4 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament dels Centres Especials d'Ocupació que defineix l'article 42 de la Llei 13/1982, de 7 d'abril, d'integració social de les persones amb discapacitat.
- Reial decret 290/2004, de 20 de febrer, pel qual es regulen els enclavaments laborals com a mesura de foment de l’ocupació de les persones amb discapacitat (es deroguen les referències a les bonificacions en les quotes empresarials a la Seguretat Social per la disposició derogatòria única.2.c) de la Llei 43/2006, de 29 de desembre).
- Reial decret 870/2007, de 2 de juliol, pel qual es regula el programa d'ocupació amb suport com a mesura de foment d'ocupació de persones amb discapacitat en el mercat ordinari de treball.
- Reial decret 34/2005, de 8 d'abril, pel qual es regula el compliment alternatiu amb caràcter excepcional de la quota de reserva a favor de treballadors amb discapacitat.
- Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desenvolupa el contracte per a la formació i l’aprenentatge i s’estableixen les bases de la formació professional dual.
- Ordre ESS/381/2018, de 10 d'abril, per la qual s'aprova la Guia tècnica de referència per al desenvolupament dels protocols de la cartera comuna de serveis del sistema nacional d'ocupació.
- Com a Oficina Nacional de Coordinació d'EURES Espanya, el que estableix el Reglament (UE) 2016/589 del Parlament Europeu i del Consell, de 13 d'abril de 2016, relatiu a una xarxa europea de serveis d'ocupació (EURES), a l'accés dels treballadors als serveis de mobilitat i a la major integració dels mercats de treball i pel qual es modifiquen els Reglaments (UE) núm. 492/2011 i (UE) núm. 1296/2013, així com el Reial decret 207/2019, de 29 de març, pel qual es regula el sistema nacional d'admissió de membres i socis de la xarxa EURES a Espanya.
- Ordre TMS/369/2019, de 28 de març, per la qual es regula el Registre Estatal d'Entitats de Formació del sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, així com els processos comuns d'acreditació i d’inscripció de les entitats de formació per impartir especialitats formatives incloses en el Catàleg d'especialitats formatives.
- Ordre TMS/283/2019, de 12 de març, per la qual es regula el Catàleg d'especialitats formatives en el marc del sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral.
- Resolució de 24 de juny de 2021, de la Secretaria d'Estat d'Ocupació i Economia Social, per la qual es publica l'Acord del Consell de Ministres de 8 de juny de 2021, pel qual s'aprova el Pla Garantia Juvenil Plus 2021-2027 de treball digne per a les persones joves.
Normativa de protecció per desocupació
- Títol III del text refós de la Llei General de la Seguretat Social, aprovat pel Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 d'octubre.
- Llei 28/2011, de 22 de setembre, pel qual es procedeix a la integració del Règim Especial Agrari de la Seguretat Social en el Règim General de la Seguretat Social.
- Reial decret 625/1985, de 2 d'abril, pel qual es desenvolupa la Llei 31/1984, de 2 d'agost, de protecció per desocupació.
- Reial decret llei 28/2018, de 28 de desembre de 2018, per a la revaloració de les pensions públiques i altres mesures urgents en matèria social, laboral i d'ocupació.
- Reial decret 1044/1985, de 19 de juny, pel qual es regula l'abonament de la prestació per desocupació en la modalitat de pagament únic pel valor actual de l'import, com a mesura de foment de l'ocupació.
- Reial decret 5/1997, de 10 de gener, pel qual es regula el subsidi per desocupació a favor dels treballadors eventuals inclosos en el Règim Especial Agrari de la Seguretat Social.
- Reial decret 426/2003, d'11 d'abril, pel qual es regula la renda agrària per als treballadors eventuals inclosos en el Règim Especial Agrari de la Seguretat Social residents en les comunitats autònomes d'Andalusia i Extremadura.
- Reial decret 1369/2006, de 24 de novembre, pel qual es regula el programa de renda activa d’inserció per a desocupats amb necessitats econòmiques especials i dificultats per trobar ocupació.
- Reial decret llei 4/2008, de 19 de setembre, sobre abonament acumulat i de manera anticipada de la prestació contributiva per desocupació a treballadors estrangers no comunitaris que retornin voluntàriament al seu país d'origen.
- Reial decret llei 2/2024, de 21 de maig, pel qual s'adopten mesures urgents per a la simplificació i la millora del nivell assistencial de la protecció per desocupació, i per completar la transposició de la Directiva (UE) 2019/1158 del Parlament Europeu i del Consell, de 20 de juny de 2019, relativa a la conciliació de la vida familiar i la vida professional dels progenitors i cuidadors, i per la qual es deroga la Directiva 2010/18/UE del Consell.
Normativa de subvencions
- LLlei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- Reial decret llei 1/2011, d'11 de febrer, de mesures urgents per promoure la transició a l'ocupació estable i la qualificació professional de les persones desocupades.
- Ordre TMS/379/2019, de 28 de març, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió de subvencions pel Servei Públic d'Ocupació Estatal, per al finançament de plans de formació d'àmbit estatal, adreçats a la capacitació per al desenvolupament de les funcions relacionades amb el diàleg social i la negociació col·lectiva.
- Ordre TMS/368/2019, de 28 de març, per la qual es desenvolupa el Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, pel qual es desenvolupa la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l’Ocupació en l’àmbit laboral, en relació amb l’oferta formativa de les administracions competents i el seu finançament, i s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions públiques destinades al seu finançament.
Normativa administrativa, en general, i d'administració electrònica, en particular
- REGLAMENT (UE) 2016/679 DEL PARLAMENT EUROPEU I DEL CONSELL, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament General de Protecció de Dades).
- Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
- Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.
- Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei General de la Seguretat Social, articles 129 i 130.
- Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
- Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
- Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
- Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració Pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
- Reial decret 208/1996, de 9 de febrer, pel qual es regulen els serveis d’informació administrativa i atenció al ciutadà.
- Reial decret 951/2005, de 29 de juliol, pel qual s'estableix el marc general per a la millora de la qualitat a l'Administració General de l'Estat.
- Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament de desplegament de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.
- Reial decret 1383/2008, d'1 d'agost, pel qual s'aprova l'estructura orgànica i de participació institucional del Servei Públic d'Ocupació Estatal.
- Reial decret 4/2010, de 8 de gener, pel qual es regula l'Esquema Nacional d'Interoperabilitat en l'àmbit de l'Administració Electrònica.
- Reial decret 311/2022, de 3 de maig, pel qual es regula l'Esquema Nacional de Seguretat.
- Ordre TAS/3261/2006, de 19 d'octubre, per la qual es regula la comunicació del contingut del certificat d'empresa i altres dades relatives als períodes d'activitat laboral dels treballadors i l'ús de mitjans telemàtics en relació amb aquella.
- Ordre TIN/790/2010, de 24 de març, per la qual es regula l'enviament per part de les empreses de les dades del certificat d'empresa al Servei Públic d'Ocupació Estatal per mitjans electrònics.
- Ordre ESS/1490/2013, de 29 de juliol, per la qual es regula el tauler edictal del Servei Públic d'Ocupació Estatal i es crea el fitxer de dades de caràcter personal del tauler edictal.
- Resolució de 16 de març del 2010, del Servei Públic d'Ocupació Estatal, per la qual es regula el registre electrònic de l'organisme.