Resum
El del treball és potser el mercat de major complexitat, per estar afectat directament per qüestions de caràcter sociològic, que creen bretxes en la contractació. Dos de les més consolidades són les que fan referència a les dones, i a les persones amb discapacitats sen soria els, físiques o intel·lectuals. Quan es tracta de dones amb discapacitat, la bretxa es multiplica.
En aquest article es dona compte de les diferents mesures correctores que en aquest sentit es van prendre des de la Generalitat valencia na en el període 2015 - 2023 . Programes d'ajudes a la formació i a la inserció laboral. Així mateix es recopilen altres mesures complementàries, engegades pel Govern central i diferents ONG.
Paraules clau: Formació, Inserció, Mesures de suport, ocupació protegida i trànsit al mercat ordinari,
Abstract
The job market is perhaps the most complex due to being directly affected by sociological issues that create gaps in employment. Two of the most established gaps are those related to women and people with sensory, physical, or intellectual disabilities. When it comes to women with disabilities, the gap multiplies.
This article takes stock of the various corrective measures taken in this regard by the Valencia n Government between 2015 and 2023 . Programs providing support for training and job integration are highlighted. Additionally, other complementary measures implemented by the central government and various NGOs are compiled.
Una realitat tristament consolidada
El dècim primer estudi monogràfic impulsat pel Grup Social ONCE posa focus a visibilitzar la bretxa de gènere en la discapacitat. Partint de la premissa que les dones amb discapacitat s'enfronten a una doble desigualtat: la provocada per la discapacitat i la provocada per la condició de dona. A Espanya resideixen 3 ’ 8 milions de persones amb discapacitat, segons les dades del Comitè Español de Representants de Persones amb Discapacitat (CERMI). Això representa aproximadament un 6 % de la població total.
Pel seu pate, l'editorial jurídica Tirant el Blanc, va publicar el passat any una monografia titulada MESURES PER A la INSERCIÓ LABORAL DE DONES AMB DISCAPACITAT, dirigida pel Prof. David Montoya Medina de la Universitat de València.
Tots dos estudis abunden en una realitat tristament consolidada. Les persones amb discapacitat, en general, i les dones amb discapacitat, en particular, constitueixen en l'actualitat un component exponencial d'entre els citats col·lectius socials. Les exigències de tractament igualitari i plena inclusió social d'aquest col·lectiu són inherents a la pròpia identitat d'Espanya com a estat social (Art. 1 . 1 . CE). El camí a recórrer per fer realitat l'enunciat és encara llarg. Prou recordar que no ha estat fins al mes de gener del 2023 , que s'ha modificat l'article 49 de la CE, per substituir la definició de disminuïts per la de discapacitats.
Segurament, d'entre els molts motius que expliquin aquesta situació, el principal concerneix al fet de no haver-se corregit encara suficientment la bretxa en la situació de parida, bretxa motivada per la simultània confluència dels factors de gènere i discapacitat. No hi ha dubte que s'ha avançat, principalment gràcies a la pressió permanent dels moviments socials per a l'erradicació de la desigualtat i eliminació de barreres que dificulten l'accés i el manteniment al mercat de treball de les dones, d'una banda, i de les persones amb discapacitats per una altra. No obstant això, fa l'efecte que les accions de lluita per a la millora de la posició social d'un i un altre col·lectiu ha discorregut per camins paral·lels, però que semblen destinats a no convergir o, com menys, a no fer-ho amb suficient intensitat.
L'ocupació de les dones amb discapacitat
Si fem un repàs ràpid a les característiques generals de les persones amb discapacitat al mercat laboral espanyol, el més destacat en aquest col·lectiu, a nivell nacional, segons l'informe de l'INE: “L'Ocupació de les Persones amb Discapacitat (EPD). Any 2020 ”, serien:
Una baixa participació al mercat laboral. El 34 3 , % de les persones de 16 64 a anys amb discapacitat oficialment reconeguda en 2020 eren actius, 0 , 3 punts més que l'any anterior. Aquesta taxa d'activitat era 41 , 8 punts inferior a la de la població sense discapacitat.
El nombre d'actius amb discapacitat va augmentar en 25 . 300 (un 4 , 0 %) respecte al de 2019 . El d'actius sense discapacitat va disminuir un 1 , 6 %.
Per la seva banda, la taxa d'ocupació de les persones amb discapacitat va ser del 26 7 , % (del 64 3 , % per a les persones sense discapacitat), amb un augment de 0 8 , punts respecte a 2019 . El 89 6 , % dels ocupats eren assalariats i, d'aquests, el 75 0 , % tenia contracte indefinit. Mentre que el nombre d'ocupats amb discapacitat va augmentar en 30 . 400 persones (un 6 , 3 %) en 2020 . El de persones sense discapacitat es va reduir un 3 , 4 %.
La tasa de paro per al col·lectiu amb discapacitat va ser del 22 2 , %, amb un descens de 1 7 , punts respecte a 2019 . Aquesta taxa era 6 , 8 punts superior a la de la població sense discapacitat. I el nombre d'aturats amb discapacitat es va reduir en 5 . 000 persones (un 3 , 3 %) durant 2020 , mentre que entre les persones sense discapacitat va augmentar un 9 , 3 %.
Respecte a la Comunitat Valencia na, des de l'entrada en vigor de l'última reforma laboral, es constata l'increment de la contractació indefinida de les persones amb discapacitat. Des de l'aprovació, les contractacions van experimentar un increment interanual constant que supera els tres dígits percentuals. En aquest cas, la desocupació del col·lectiu es vió reduït a la Comunitat Valencia na l'any 2022 un 13 , 25 % (passant 17 de 252 . persones aturades al juny de 2021 14 a 966 . al juny de 2022 ). La reducció anual de la desocupació de les persones amb discapacitat correspon a tots els col·lectius en general, sent especialment significatiu en els menors d'anys, 30 amb un descens del 19 7 , %.
I les raons que expliquen aquesta situació són plurals i complexes. Ja hem dit que tant la taxa d'activitat com la taxa d'ocupació de les persones amb discapacitat són més baixes que les de la resta de persones i que les taxes de desocupació són més altes. Entre les possibles causes ODISMET destaca:
- Un baix nivell formatiu: solament el 15 1 , % de les persones amb discapacitat tenen estudis superiors, respecte al 33 2 , % de les persones sense discapacitat.
- Baixos salaris: els salaris de les persones amb discapacitat són un 17 , 1 % més baixos.
- Entorns laborals no inclusius: 7 de cada 10 assalariats treballen en entorns laborals no inclusius amb les persones amb discapacitat.
- Ocupació centrada en el sector serveis i en ocupacions elementals: neteja i similars, peons, indústries manufactureres, cambrers, conserges i auxiliars de vigilància i empleats administratius.
- Excessiu proteccionisme familiar.
- Desconfiança en la contractació de persones amb discapacitat per part dels empresaris.
- Creença de baixa productivitat i excessiu absentisme.
- Incompliment de la quota d'inserció de el 2 % mínim de contractació de persones amb discapacitat en empreses d'o 50 més treballadors.
- Infraestructures inadequades. És limitat el nombre d'edificis, carrers i zones que es troben realment adequades perquè les persones amb discapacitat motora puguin desplaçar-se sense cap inconvenient. Falta d'adaptació de llocs de treball i eliminació de barreres. Les empreses no adapten els llocs de treball malgrat existir subvencions per a això.
- Desconeixement per part de la ciutadania en general, i dels empresaris, funcionaris públics i persones amb discapacitat en particular, de les ajudes i eines existents en suport de la inserció de les persones amb discapacitat.
- Desconeixement per part dels empresaris de la productivitat d'alguns tipus de discapacitat que, en alguns casos, supera la productivitat de persones sense discapacitat. Sobretot, en alguns treballs, repetitius i de baixa qualificació.
- Baixa autoestima de les persones amb discapacitat.
- Barreres en el plànol intangible, principalment marcades pels prejudicis i estereotips que segueixen assentats en el si de les companyies.
- Inserció majoritària de la discapacitat als centres especials d'ocupació (ocupació protegida).
Entre les causes cal destacar l'excepcionalitat al compliment de la quota de reserva en favor de les persones amb discapacitat (obligació de contractació d'un 2 % mínim de persones amb discapacitat en empreses d'o 50 més treballadors establerta en el Text Refós de la Llei General de Drets de les Persones amb Discapacitat) i l'aplicació de les mesures alternatives, així com la reserva de contractes en favor dels CEE d'iniciativa social.
Podem concloure que els principals problemes als quals s'enfronta el col·lectiu de dones amb discapacitat al mercat laboral són la desocupació i la precarietat laboral, és a dir, ocupacions de mala qualitat i remuneracions baixes. Tals aspectes afecten significativament la seva emancipació i història vital. Les seqüeles de frustració, subempleo i descualificación causen un dany immediat i creen llastos que dificulten avançar cap a una vida autònoma.
Les dones amb discapacitats, han d'estar preparades per a la seva inserció al mercat laboral, de manera que puguin aconseguir una ocupació. Per a això, és essencial propiciar la seva ocupabilitat, posant especial èmfasi a millorar el seu nivell educatiu i una formació adaptada a les necessitats del mercat laboral; a més, que se'ls capaciti per poder exercir un lloc de treball.
Sabem que el nivell educatiu és un mecanisme de protecció enfront de la desocupació i un gran incentiu per a la població que es vol incorporar al mercat de treball. Els nivells formatius més baixos quedaran relegats, i veuran deteriorar-se de forma creixent la seva posició laboral. Per tant, s'accentuaran les desigualtats laborals observades. Per a ells, el futur és d'extrema precarietat.
Davant això, els poders públics tenen una enorme responsabilitat. En el present article es pretén analitzar la situació a la Comunitat Valencia na i les accions de govern implementades en el període 2015 - 2023 per reduir la doble bretxa i avançar en el camí d'un mercat laboral inclusiu per a col·lectius amb especials dificultats i inserció sociolaboral, entre els quals es troben les persones amb diversitat funcional, sen soria l, física, psíquica o cognitiva i especialment si a més són dones.
Polítiques específiques de suport a l'ocupació
Des del Consell, centrem les línies estratègiques en la millora de la formació professional del col·lectiu i en el foment de l'ocupació estable i de qualitat, on les persones amb diversitat funcional tinguessin polítiques específiques de suport a l'ocupació, sense perdre de vista l'atenció integral d'aquest col·lectiu.
Aquestes competències requeien en LABORA, Servei públic Valencia no d'Ocupació i Formació.
Formació
Referent a la formació per a l'ocupació, es van establir programes i accions destinades a dones amb discapacitat i accions de suport personal complementàries
Un primer programa a través de la resolució de 30 de desembre de 2021 , per la qual es va aprovar la convocatòria per a la concessió de subvencions per a la realització d'accions formatives dirigides prioritàriament a persones aturades i la formació amb compromís de contractació amb càrrec a l'exercici pressupostari 2022 , En aquesta resolució, es va establir que, amb caràcter general, i sempre que complissin els perfils requerits, tindran prioritat a l'efecte de la seva participació en els cursos, les dones i els col·lectius vulnerables, entre els quals s'assenyalava expressament a les persones amb diversitat funcional (inclosa la incapacitat permanent per a la professió habitual).Aquesta convocatòria d'ajudes també mantenia, entre les condicions objectives d'atorgament de la subvenció, la valoració que l'entitat sol·licitant expliqui en la seva plantilla amb un percentatge igual o superior a el 20 % de persones amb diversitat funcional o persones afectades amb trastorn mental greu o molt greu, valorant-se proporcionalment els percentatges inferiors.
També es van valorar les accions positives que garantissin i promoguessin la igualtat de dones i homes. En aquest sentit, es va establir que en l'escriptura de constitució o en els estatuts de l'entitat inscrits en el registre corresponent, figurés com a objectiu d'aquesta el treballar a favor de la igualtat d'homes i dones o en cas que l'entitat no disposés d'escriptura de constitució o estatuts aportant declaració responsable a aquests efectes. Les entitats subjectes al règim de funció pública en matèria de personal compleixen aquest requisit per prescripció legal. L'entitat ha d'acreditar disposar d'un Pla d'igualtat aprovat, i degudament registrat en el registre establert a aquest efecte.
Es va crear una ordre d'ajudes, d'una modalitat de programació, a executar per entitats, per impartir una formació adaptada a les necessitats del corresponent col·lectiu, exclusiu per a l'alumnat en situació o risc d'exclusió social, o bé, persones amb paràlisi cerebral, malaltia mental o discapacitat intel·lectual i persones amb discapacitat física o sen soria l, amb un grau de discapacitat igual o superior a el 33 %.
Conscients que dins del col·lectiu de persones amb discapacitats, hi ha també una certa gradació de dificultats, i que aquelles discapacitats relacionades amb la salut mental són de les més ocultes, es va crear l'Estratègia Autonòmica de Salut Mental, treballat amb les Unitats de Salut Mental, això va permetre un model d'atenció comunitari basat en la recuperació de les persones amb problemes de salut mental i posar a la seva disposició tots els recursos existents a la seva zona.
Però també les persones ocupades precisaven una millora en la seva formació, motiu pel qual es va dictar la resolució de 30 de desembre de 2021 , en la qual es va aprovar la convocatòria de subvencions per a la realització d'accions formatives. En ella es va establir prioritat en la participació al programa per a les dones i els col·lectius vulnerables, entre els quals es troben les persones amb diversitat funcional. A més, recollia un criteri de valoració referit a la inclusió social, segons el qual es valoraria que l'entitat sol·licitant expliqués en la seva plantilla amb un percentatge igual o superior a el 20 % de persones amb diversitat funcional, o persones afectades amb trastorn mental greu o molt greu. Així mateix, es valoraria que l'entitat es comprometés a formar un percentatge igual o superior a el 10 % de persones amb diversitat funcional (amb un grau igual o superior a el 33 %) o persones afectades amb trastorn mental greu o molt greu, respecte del total d'alumnat a formar conforme al programa formatiu presentat.
Finalment, es recollia la valoració d'accions positives que garantissin i promoguessin la igualtat de dones i homes. Així havia de figurar en la seva escriptura de constitució o en els estatuts, i tenir un Pla d'Igualtat aprovat d'acord amb la llei.
També es va engegar un programa mixt d'ocupació-formació anomenat Escoles d’Ocupació «Et Formem»,destinat a persones amb dificultats d'inserció laboral o pertanyents a col·lectius vulnerables, es va emmarcar específicament dins de les actuacions que tenien per objecte incentivar la contractació, la creació d'ocupació o el manteniment dels llocs de treball, especialment per a aquells col·lectius que tenien major dificultat en l'accés o permanència en l'ocupació.
En la regulació, es va establir que amb caràcter general, i sempre que es complissin els requisits mínims exigits, tindrien prioritat, a l'efecte de la seva participació als programes, les dones i les persones amb dificultats d'inserció laboral o pertanyents a col·lectius vulnerables, entre els quals es troben les persones amb diversitat funcional.
Finalment, es van crear accions de suport personal complementàries. Beques i ajudes de transport, manutenció i allotjament, que permetessin conciliar l'assistència a la formació amb la cura de fills menors o familiars dependents, per a les persones que participin en l'oferta formativa de LABORA, d'acord amb l'establert en la Llei 30 / 2015 , de 9 de setembre, a concedir a les persones aturades participants en les accions formatives. D'acord amb el Reial decret 694 / 2017 , de 3 de juliol, es va contemplar la concessió de beques per a persones amb discapacitat. I la seva dotació econòmica va ser creixent any rere any.
Inserció
Però una millora en la formació, per si sola, era evidentment insuficient per incrementar de forma substancial la incorporació del col·lectiu al mercat de treball, per això, es van establir una sèrie de programes d'ajudes a la contractació, conscients que per garantir i fer efectiu el dret de les persones amb discapacitat a treballar en igualtat de condicions que la resta de la ciutadania, es feia necessari impulsar plans específics que orientessin i reforcessin les polítiques d'ocupació i que actuessin com un instrument fonamental en la inclusió social. A aquest efecte es va crear el Pla Autonòmic d'Ocupació i Formació de Persones amb Diversitat de la Comunidad Valenciana (AVALEM DIVERSITAT).
Així mateix, es va engegar el Pla Valencia no d'Inclusió i Cohesió Social 2017 – 2022 , consensuat amb les entitats del tercer sector, corresponent a LABORA impulsar la inclusió sociolaboral a través de l'ocupació de les persones més vulnerables. La finalitat era compatibilitzar les polítiques actives d'ocupació amb les de protecció social, dos aspectes que es potencien per aconseguir un objectiu comú: la incorporació d'aquests ciutadans/as al mercat laboral per afavorir una vida social saludable. Des de la convicció que solament mitjançant una ocupació adequada s'aconsegueix una veritable autonomia personal, en aportar recursos suficients per al desenvolupament d'una vida digna, a més de potenciar l'autoestima i el sentit de pertinença i participació de l'individu en la societat.
Per tot això, es va establir que els diferents programes de foment de l'ocupació incorporessin, amb caràcter horitzontal, un increment de l'import de la subvenció o la inclusió de la discapacitat com a criteri de selecció aplicable a grups vulnerables.
Impuls de programes per a persones amb diversitat funcional
Amb caràcter addicional, es van impulsar diferents programes els destinataris finals dels quals específics eren les persones amb diversitat funcional i diversitat funcional severa, entre les quals s'inclouen les persones amb discapacitat intel·lectual amb un grau de discapacitat o diversitat funcional igual o superior a el 33 %.
Els programes d'ajudes es van distribuir en tres grups:
Ocupació Protegida
Fonamentalment, es tracta d'ajudes per al manteniment de llocs de treball ocupats per persones amb discapacitat als Centres Especials d'Ocupació, així com ajudes per al finançament de les Unitats de Suport per a la prestació dels serveis d'ajust personal i social).
En tots els programes d'ocupació protegida es va exigir als beneficiaris que disposessin d'un pla d'igualtat en vigor, en els supòsits en què resultessin obligats a això, d'acord amb el que es disposa en els articles 14 i 45 de la EL 3 2007 / , de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, degudament visat, d'acord amb el que es disposa en l'article 4 de la Llei 9 / 2003 , de 2 de abril, de la Generalitat, per a la igualtat entre dones i homes.
DECRET 44 / 2022 , de 22 de abril, del Consell, d'aprovació de les bases reguladores per a la concessió directa de les subvencions públiques destinades al foment de l'ocupació de persones amb diversitat funcional o discapacitat en centres especials d'ocupació (CEE) i enclavaments laborals i convocatòria para 2022 . Aquestes ajudes als costos salarials de treballadors amb diversitat funcional o discapacitat, comprenien el % 50 del S.M.I. per cada lloc de treball ocupat a jornada completa, amb contractes de durada mínima de 3 mesos i jornada igual o superior a la meitat de la jornada habitual de l'empresa. La condició de dona treballadora amb discapacitat era un criteri de priorització en la distribució de les ajudes en cas d'empat de data i hora de sol·licitud.
D'altra banda, s'establien ajudes per finançar els costos indirectes corresponents a l'informi auditor per a la justificació de l'ajuda salarial: fins a el 2 % de l'import de l'ajuda salarial. Així com ajudes d'adaptació de llocs i eliminació de barreres per a treballadors amb diversitat funcional o discapacitat: fins a 1 803 . € per lloc de treball adaptat.
RESOLUCIÓ de 15 de febrer de 2022 , per la qual es convoquen les subvencions públiques destinades a la creació o el manteniment de les unitats de suport a l'activitat professional, regulades en l'ORDRE 13 / 2018 , de 31 de agost.
Es tractava d'ajudes als costos salarials dels membres de les unitats de suport: ajudes per import de fins a 1 200 . € anuals per cada treballador amb diversitat funcional severa contractat en el CEE a jornada completa, ajuda destinada a finançar els costos salarials i de Seguretat social dels tècnics i encarregats de les unitats de suport a l'activitat professional. Els destinataris finals d'aquest programa eren les persones amb discapacitat o diversitat funcional severa, a saber, és a dir, les persones amb paràlisi cerebral, diversitat funcional o discapacitat intel·lectual o malaltia mental amb un grau reconegut igual o superior a el 33 %. També les persones amb diversitat funcional o discapacitat física o sen soria l, amb un grau reconegut igual o superior a el 65 %.
Trànsit des de l'ocupació protegida a l'Empresa ordinària
El decret 44 / 2022 , de 22 de abril, establia ajudes a les empreses ordinàries que contractessin treballadors amb diversitat funcional procedents d'un enclavament laboral 1 , Era condició per accedir a les ajudes, que el 60 per cent, com a mínim, dels treballadors/as de l'enclavament presentés especials dificultats per a l'accés al mercat ordinari de treball, considerant incloses en aquest apartat a les dones amb discapacitat amb un grau de minusvalidesa reconegut igual o superior al 33 per cent. Les empreses col·laboradores, que van contractar directament i amb caràcter indefinit a algun treballador de l'enclavament laboral, van tenir dret a una subvenció equivalent a el 50 % del S.M.I. corresponent a l'exercici 2022 , per cada any de manteniment obligatori del lloc ( 2 anys) per cada contracte de treball indefinit celebrat a jornada completa per una empresa col·laboradora amb un treballador amb diversitat funcional procedent d'un centre especial d'ocupació prèvia subscripció d'un contracte d'enclavament laboral.
Addicionalment, es va crear una subvenció per adaptació del lloc de treball i eliminació de barreres arquitectòniques que podrà aconseguir els 1 803 . € per cada persona contractada. I una altra subvenció per adaptació del lloc de treball i eliminació de barreres arquitectòniques que podrà aconseguir els 1 803 . € per cada persona contractada.
Finalment, aquells Centres Especials d'Ocupació que integressin treballadors amb diversitat funcional en empresa ordinària, després d'un itinerari d'inserció, podien accedir a ajudes de fins a 3 000 . € per cada treballador contractat per empresa ordinària per temps indefinit i jornada completa, sempre que la contractació s'hagués produït amb la intermediació del centre especial d'ocupació
Àmbit de Mercat ordinari de treball:
Resolució de 27 de desembre de 2021 , per la qual es va convocar per a l'exercici 2022 :
- El Programa de foment de la contractació indefinida de determinats col·lectius vulnerablesen l'àmbit territorial de la Comunitat Valencia na, regulat en l'Ordre 10 / 2018 , de 12 de juliol, (AVALEM EXPERIÈNCIA).Es va intensificar l'ajuda fins a el 95 % del SMI en el cas de les dones amb discapacitat i fins a el 100 % en el cas de dones amb discapacitat severa.
- El Programa de foment de la contractació temporal de persones amb diversitat funcional severa en l'àmbit territorial de la Comunitat Valencia na, regulat en l'Ordre 10 / 2018 , de 12 de juliol, en aquest cas, se subvencionava la contractació temporal de persones amb discapacitat severa.
- Lessubvencions destinades al programa d'ocupacióamb el suport de empreses del mercat ordinari de treball, regulades en l'Ordre 21 / 2016 , de 20 de octubre.Sota la consideració que un treball digne constitueix la garantia d'accés a la plena integració social, aquest programa va subvencionar el suport individualitzat a persones treballadores amb diversitat funcional severa en empreses del mercat ordinari de treball, a fi de possibilitar que adquirissin les competències laborals requerides per a l'acompliment d'un lloc de treball. Al marge del suport individual a persones concretes, aquest programa perseguia un objectiu més ambiciós: contribuir a visibilitzar a un col·lectiu al que la societat ha de reconèixer per les seves capacitats i no per les seves limitacions.
A més, es va publicar la resolució de 10 de febrer de 2022 , per la qual es van convocar per a l'exercici 2022 les subvencions destinades a finançar els projectes experimentals dels serveis d'ocupació de les universitats públiques valencia nas, d'acord amb l'Ordre 4 / 2020 . Aquest nou programa tenia per objecte la concessió de subvencions destinades a fomentar projectes de caràcter innovador o experimental que fomentessin la inserció laboral, desenvolupats pels serveis d'ocupació de les universitats públiques valencia nas, del que podrien beneficiar-se persones amb diversitat funcional o problemàtica de salut mental acreditada.
1 Els enclavaments laborals són contractes mercantils subscrits entre una empresa del mercat ordinari de treball i un centre especial d'ocupació per a la realització d'obres o serveis, per a això un grup de treballadors/as amb discapacitat del centre especial d'ocupació es desplaça temporalment al centre de treball de l'empresa col·laboradora.
AVALEM DONS
Finalment, mereix esment particular una sèrie de programes i ajudes específic per a dones presentat sota el paraigua de la marca:
AVALEM DONS
Es va crear un programa d'ajudes a les entitats locals de la Comunitat Valencia na per a la contractació de dones, a fi de realitzar obres o serveis d'interès general o social. Entre els criteris que recull el barem de selecció de les dones preseleccionades en aquest programa figura el de la discapacitat; en concret, s'atorguen 3 punts a les dones amb una discapacitat reconeguda igual o superior a el 33 % i 5 punts si la discapacitat reconeguda és superior a el 50 %.
Referent a la conciliació de la vida familiar i laboral de les dones, LABORA convoca el programa d'ajudes a la contractació de persones aturades per dones autònomes embarassades o en procés d'adopció, a fi que puguin transferir-les el coneixement necessari que permeti el manteniment de l'activitat durant la baixa maternal, amb barem d'acció positiva per a dones amb discapacitat.
Un altre dels programes específics per a dones, i amb accions positives en el seu barem per a aquelles dones que acreditin discapacitat, va anar el de Capacitació digital per a l'emprenedoria i desenvolupament rural i reducció de la bretxa de gènere.
Finalment, es contempla com a destinatàries de les subvencions de la SDG a dones, dones víctimes de violència de gènere i persones amb discapacitat. En aquest sentit, dos programes més, un d'inversió en ocupació de la dona i suport de les dones en els àmbits rural i urbà, i un segon programa de formació i inserció per a dones víctimes de violència de gènere o de tráfico i explotació sexual amb compromís de contractació.
Altres Actors
L'esforç realitzat per la Comunitat Valencia na en els últims anys, ha anat acompanyat del que s'ha realitzat per part de l'estat i de la societat civil. Tots ells mereixen un esment específic, per poder entendre en tota la seva dimensió els avanços que s'han produït, i se segueixen produint en l'àmbit estudiat.
Altres Actors
En aquest sentit, cal destacar les aportacions del grup de treball sobre polítiques actives d'ocupació a favor de les persones amb discapacitat per a la redacció de l'ESTRATÈGIA ESPANYOLA DE SUPORT ACTIU A l'OCUPACIÓ 2021 / 2024 :
- Nova regulació de les mesures alternatives que centri la seva atenció en el caràcter excepcional de l'incompliment de la quota de reserva, que es tradueixi en una eina activa orientada cap al compliment de la quota i la reforma de les mesures alternatives a fi d'oferir una alternativa real d'ocupació per a les persones amb discapacitat, equivalent al nombre de persones deixades de contractar per l'empresa exempta.
- Revisió de la normativa reguladora de l'ocupació protegida, tenint en compte l'antiguitat de la normativa existent i dels canvis econòmics i socials produïts des de l'aprovació de la LISMI.
- Revisió del programa d'ocupació amb el suport de el mercat ordinari de treball.
- Revisió de la normativa relativa a la prestació dels serveis d'ajust personal i social dels Centres Especials d'Ocupació, tenint com a objectius específics l'impuls de l'activació i reactivació de les persones amb discapacitat i el reforç de la inclusió laboral de qualitat.
- Simplificació de la normativa reguladora dels enclavaments laborals (RD 290 / 2004 ), reduint requisits i actualitzant la quantia a la contractació. És necessari fer especial èmfasi en l'impuls de mesures que incentivin el trànsit des del mercat de treball protegit al mercat ordinari.
- Desenvolupament d'actuacions coordinades per part d'organismes públics i privats que afavoreixin que les persones inactives accedeixin al mercat laboral com a demandants d'ocupació i serveis (increment de la taxa d'activitat) i FPE al llarg de la vida i en els trànsits, així com la informació, sensibilització i promoció dirigides a les famílies de persones amb discapacitat amb la finalitat de reforçar el seu paper motivador i de suport per a l'activació davant l'ocupació de persones amb discapacitat.
- Establiment de canals actius de retroalimentació de la informació de les PCD, per a una actuació més específica.
- Coordinació entre els serveis d'orientació educativa i d'orientació laboral, per facilitar el trànsit del sistema educatiu al mercat de treball.
- Desenvolupament de campanyes de comunicació per donar a conèixer a la societat, i en particular als ocupadors, les accions de millora de l'ocupabilitat i intermediació desenvolupades pels SPE per les PCD, així com les ajudes per a la seva contractació indefinida, l'adaptació de llocs de treball i l'ocupació amb suport.
- Constitució en el marc de Sistema Nacional d'Ocupació d'un Grup d'Experts/as en polítiques actives a favor d'elles persones amb discapacitat.
- Perfilat de les PCD inscrites com a demandants d'ocupació i serveis per mesurar el seu nivell d'ocupabilitat i dissenyar millor l'atenció que requereixin a través d'itineraris personalitzats desenvolupats, preferentment, d'acord amb els Protocols de la Cartera Comuna de Serveis mitjançant accions d'orientació, prospecció, formació i/o intermediació, entre unes altres.
- Creació d'un distintiu que avali que les empreses promouen la interacció de les persones amb discapacitat mitjançant el treball en igualtat.
- Especial èmfasi en les persones amb discapacitat que presenten especials dificultats d'accés al mercat de treball.
- Reforç de la connexió formació-treballo: autoocupació i per compte d'altri.
ESTRATÈGIA ESPANYOLA DE SUPORT ACTIU A l'OCUPACIÓ 2021 - 2024 , aprovada pel Reial decret 1069 / 2021 , de 4 de desembre (B.O.I. De 7 de desembre), com a resultat dels treballs del grup específic sobre polítiques actives d'ocupació a favor de les persones discapacitades, de moment:
- S'ha escomès l'anàlisi, revisió i impuls del marc normatiu de programes estatals de Polítiques Actives d'Ocupació dirigides de manera integrada a afavorir la inclusió laboral de les persones amb discapacitat, entre altres col·lectius: REIAL DECRET 818 / 2021 , de 28 de setembre, pel qual es regulen els programes comuns d'activació per a l'ocupació del Sistema Nacional d'Ocupació.
- Es va a elaborar el Llibre Blanco de l'Ocupació per a les Persones amb Discapacitat en col·laboració amb la Direcció general de la Discapacitat, del Ministeri de Drets Socials i Agenda 2030 , els interlocutors socials, les comunitats autònomes i les entitats representatives del sector de la Discapacitat.
Polítiques Públiques per a la inserció laboral de dones amb discapacitat del govern d'Espanya
L'Institut de les Dones del Ministeri d'Igualtat del Govern d'Espanya, a través del Programa CLARA,té l'objectiu d'incrementar l'ocupabilitat de dones en situació de risc o d'exclusió, que tenen especials dificultats per a la inserció laboral, a través d'una millor qualificació per a l'ocupació.
El Programa es dirigeix als següents col·lectius de dones: víctimes de violència de gènere, responsables de nuclis familiars, majors d'anys 45 sense titulació, joves, pertanyents a minories ètniques, immigrants, amb discapacitat, recluses
Aquest Programa consisteix en el disseny d'un itinerari integrat i personalitzat d'inserció social i laboral que té en compte, tant, les necessitats específiques de cada dona, com el seu punt de partida. Es duu a terme mitjançant una metodologia interactiva, enfocada des de la perspectiva de gènere, en la qual es treballen aspectes personals/professionals de les dones participants a partir de diferents actuacions dirigides a incrementar la seva autoestima, la formació ocupacional, la intermediació laboral i la inserció al mercat de treball.
Fundació CERMI Dones
La Fundació CERMI Dones és una organització espanyola sense ànim de lucre que va ser creada en 2014 pel Comitè Español de Representants de Persones amb Discapacitat (CERMI) per a la defensa i acció del ple gaudi de tots els drets humans i llibertats fonamentals de les dones i nenes amb discapacitat. Ofereix, entre moltes altres accions:
- Assessorament legal i suport a dones amb discapacitat i a mares i cuidadores de familiars amb discapacitat víctimes de violència o discriminació.
- Elaboració d'eines digitals accessibles de fàcil maneig per a les dones i nenes amb discapacitat per a la seva autodefensa; enfortiment de l'apoderament individual i col·lectiu de les dones i nenes amb discapacitat, formant-les en la defensa dels seus drets, activant-les socialment i fomentant el seu treball en xarxa; capacitació especialitzada per a l'atenció, suport i assistència a dones i nenes amb discapacitat.
- Treball des dels territoris per mitjà de contractes-programa amb els CERMIs autonòmics, i asesoramieno a governs i altres parts interessades sobre com abordar de forma interseccional el gènere i la discapacitat en la política pública.
Polítiques per a la inserció laboral de persones amb discapacitat de COCEMFE Comunitat Valencia na
Les Federacions territorials del moviment COCEMFEa la Comunitat Valencia na (Confederació Espanyola de Persones amb Discapacitat Física i Orgànica) disposen de Serveis d'Intermediació Laboral enfocats a cobrir les necessitats en Alicante , Castelló i Valencia .
Serveis per a persones amb discapacitat:
- Informació i assessorament en matèria d'orientació laboral i cerca d'ocupació. Accés a ofertes de treball concordes al perfil professional.
- Accés al programaINCORPORAde l'Obra Social La Caixa.
- Tallers de cerca d'ocupació.
- Programes d'Itineraris d'Inserció Social-laboral. Informació Social. Informació i derivació a recursos formatius.
- Jornades amb empreses.
- Serveis per a empreses:
- Informació i assessorament sobre discapacitat: legislació, ajudes per contractació,
- Preselecció de perfils segons el lloc demandat.
- Rapidesa en l'enviament de candidats de la nostra borsa pròpia.
- Convenis de Col·laboració per establir aliances amb impacte positiu en l'empresa.
- Mediació per acollir-se a mesures alternatives per complir amb la quota de reserva d'ocupació, accions de sensibilització…
- Millora de la reputació corporativa, compromís en valors, inclusió i acceptació de la diversitat.
- Participació en jornades de RSC, sensibilització o voluntariat amb les nostres Associacions.
- Optar a premis i reconeixements per les actuacions realitzades en inclusió laboral.
Programa INCORPORA de la Fundació La Caixa
El Programa Incorpora impulsa la integració sociolaboral de persones en risc d'exclusió gràcies al compromís dels tècnics Incorpora i de les empreses col·laboradores.
Accions que duen a terme:
- Mediació en la inserció laboral.
- Millora l'ocupabilitat a través de formacions per potenciar competències socials i laborals.
- Formacions inclouen pràctiques a empreses que facilitaran la teva entrada al món laboral.
- Assessorament en la creació d'un negoci propi a través d'Autoocupació Incorpora.
- Impuls de diferents iniciatives per garantir la igualtat d'oportunitats dels col·lectius amb especials dificultats per accedir al mercat laboral:
- Reincorpora, crea segones oportunitats per a persones privades de llibertat, i Salut Mental, eliminant les barreres existents en salut mental.
Fundació ONZE, ODISMET Observatori De Treball
Al seu banc de dades, a l'apartat de perspectiva de gènere, es pot trobar la recopilació general dels indicadors més importants de l'observatori amb la finalitat d'evidenciar les diferències existents a nivell sociolaboral de les dones amb discapacitat.
Reflecteix els principals resultats nacionals en 2020 , referents a:
- Característiques soci demogràfiques de la dona amb discapacitat.
- Nivell formatiu de les dones amb discapacitat.
- Relació amb l'activitat laboral de les dones amb discapacitat.
- Contractacions a dones amb discapacitat
Programa INSEREIX
El Programa INSEREIX de Fundació ONZE està dirigit a grans empreses que aposten pel desenvolupament de projectes que potenciïn l'ocupació de les persones amb discapacitat en les seves plantilles. S'articula en un pla d'acció específic d'acord amb el negoci, estratègia i necessitats de cadascuna de les empreses Inserida, així com amb el desenvolupament de polítiques de RSE-D sostenibles en el temps i generadores de valor econòmic i social.