MOBILITAT

Viure i treballar a un altre país és una opció que ve generalitzant-se entre els europeus de totes les edats. Cada vegada més persones reconeixen els avantatges d'adquirir experiència professional d'aquesta forma. Treballar a l'estranger durant algun temps pot augmentar enormement els nivells de capacitació i les possibilitats de trobar un treball millor al propi país.

Preguntes freqüents relacionades amb la mobilitat:

DIRECTIVA 2014/54/UE de Parlament Europeu i del Consell: mesures a la lliure circulació de treballadors de la UE

La lliure circulació de treballadors als països de l'Espai Econòmic Europeu (EEE) és un dret fonamental, que permet als seus ciutadans treballar i establir-se lliurement, sense necessitat d'autorització de treball, a qualsevol país membre, garantint igualtat de drets amb els nacionals d'aquest país. Aquest dret es fa extensiu als seus familiars, qualsevol que sigui la seva nacionalitat.

Com a regla general, un ciutadà europeu pot exercir a un altre país de la UE qualsevol activitat professional, subjecte solament a les mateixes regles i limitacions que els nacionals. Alguns països supediten l'accés a determinades activitats, que poden ser tant autònomes com a per compte d'altri, a la possessió de títols, diplomes, certificats o qualificacions específiques. En aquests casos serà necessari sol·licitar el reconeixement dels mateixos a efectes professionals, davant els organismes competents de cada Estat d'acolliment.

En principi, està assegurat al país en el qual treballa. Vostè i la seva família tenen dret a rebre el mateix tracte en matèria de seguretat social i poden rebre les mateixes prestacions que els ciutadans del país d'acolliment. 

Quant a l'assistència sanitària: si és vostè beneficiari de la Seguretat Social, ha d'obtenir abans de sortir d'Espanya el formulari corresponent de la sèrie I-100. A partir del 1 dia de juny dels 2004 formularis d'estada temporal, fonamentalment I-111 i I-128, han estat substituïts per la Targeta Sanitària Europea (TSE). Aquesta targeta és individual i certifica el dret del seu titular a rebre les prestacions sanitàries que siguin necessàries des d'un punt de vista mèdic, durant una estada temporal en qualsevol dels països integrants de l'Espai Econòmic Europeu i Suïssa. El període de validesa consta en la Targeta Sanitària Europea. Per a la seva obtenció haurà de personar-se en qualsevol dels Centres d'Atenció i Informació de la Seguretat Social ( CAISS ) de l'Institut Nacional de la Seguretat Social.

Si està rebent prestacions o subsidi per desocupació, pot exportar-les per cercar un treball durant un període màxim de 3 mesos. Per a això se li exigirà haver estat a la disposició del Servei Públic d'Ocupació del país d'origen almenys durant 4 setmanes, comunicar al mateix la data real de la seva partida i inscriure's en el Servei Públic d'Ocupació del país de destinació en un termini de 7 dies.

Haurà de portar amb si el formulari O2 per als països de la Unió Europea o el formulari I303 per als països d'Islàndia, Lietchestein, Noruega i Suïssa que li expedirà el Servei d'Ocupació que li va reconèixer el dret. Tingui en compte que els tràmits poden dilatar-se en alguns països fins a 2 mesos.

Finalment convé sol·licitar el formulari O1 per als països de la Unió Europea o el formulari I301 per als països d'Islàndia, Lietchestein, Noruega i Suïssa abans de sortir del país en el qual ha treballat, a fi que els períodes cotitzats puguin tenir-se en compte per al càlcul de futures prestacions.

No existeix legislació comunitària específica en matèria d'impostos, si bé s'ha cuidat evitar la doble imposició de les rendes de les persones que tenen ingressos procedents de diferents països i la no discriminació pel que fa a els nacionals. Habitualment es tributarà al país on es tingui la residència fiscal.

Convé que s'informi sobre els sistemes tributaris en els organismes competents.

Agència Estatal de l'Administració Tributària
Guzmán el Bé, 139 - 28071 Madrid
Telèfons: centraleta 915 826 767

Direcció general de Duanes
Guzmán el Bé, 137 - 28071 Madrid
Telèfon: 91 582 62 26 

Podran aplicar aquest increment de despesa els contribuents aturats inscrits en l'oficina d'ocupació que acceptin un lloc de treball situat en un municipi diferent al de la seva residència habitual, sempre que el nou lloc de treball exigeixi el canvi d'aquesta residència. Complint-se aquests requisits serà aplicable l'increment de despesa per mobilitat geogràfica en el període impositiu en què es produeixi el trasllat i en el següent.   

Sense perjudici de l'anterior, cal assenyalar que si com a conseqüència del trasllat de la residència habitual a l'estranger, aquest  perdés la condició de contribuent per l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, l'increment de despesa per mobilitat geogràfica no seria aplicable en els períodes impositius en els quals no tingués aquesta condició.

136420-MOBILITAT GEOGRÀFICA: TRASLLAT A l'ESTRANGER

Ha de considerar:

No s'ha d'oblidar:

  • Passaport o DNI en vigor.
  • Traducció certificada del títol.
  • Curriculum vitae traduït, cartes de presentació i de referència d'altres ocupacions, títols acadèmics i cursos.
  • Targeta Sanitària Europea per a assistència sanitària en l'EEE. Formularis I-301 i /o I-303, quan escaigui.
  • Fotocòpia de la partida de naixement i llibre de família.
  • Diverses fotografies de carnet.
  • Altres permisos i llicències que consideri adequats (permís de conduir...).
  • Diners per a les primeres despeses (allotjament, desplaçaments, manutenció...).